Honing

Honing


Wat is honing eigenlijk?

Honing!! Mmmmm!! Lekker zoet! Je likt je vingers er bij af!

Bijen vliegen op bloemen. Dat kunnen bloemen van planten zijn die op de grond groeien, maar ook bloemen van bomen, bv kastanjebloesem of lindebloesem. Uit deze bloemen
halen de bijen nectar. Nectar is een waterige, zoete vloeistof die door bloemen geproduceerd wordt om bijen te lokken. Iedere bloem heeft zijn eigen soort nectar met zijn eigen samenstelling en smaak. In ruil voor de nectar en het stuifmeel dat de bijen meenemen, zorgen ze er door hun rondkruipen in de bloemen voor dat deze bestoven worden, zodat er een vrucht uit kan groeien.

De bij zuigt de nectar op met haar zuigtong, waarna de honing opgeslagen wordt in haar honingmaag. Door de speekselklieren worden er enzymen aan toegevoegd om de suikers af te breken en om te zorgen dat micro-organismen zich niet kunnen vermeerderen. In de kast leggen de bijen de nectar in de raten, alleen is deze dan nog niet genoeg ingedikt. Om er echt honing van te maken, moet de nectar ingedampt worden. Dat gebeurt door de lichaamswarmte van de bijen zelf. Als de nectar voldoende is ingedampt, sluiten de bijen de raten met een wasdekseltje.

Een bij kan maximaal 40 mg nectar dragen per vlucht; dat is iets meer dan de helft van haar lichaamsgewicht. Als de nectar tot goeie honing is ingedikt, is het volume ongeveer met de helft geslonken. Een bijenvolk heeft per jaar gemiddeld 60 kg honing nodig als brandstof. Het laat zich begrijpen dat honing produceren voor een bijenvolk een enorme taak is!

Wat zit er nu precies in honing?

In honing zitten: Suikers, Water, Enzymen, Aminozuren, Mineralen, Vitaminen, Pollen, Propolis.

Voor wie het heel precies wil weten:

Suikers: glucose, fructose, discharide, maltose, trisacharide, meervoudige suikers
Enzymen: glucose oxidase, fosfatase, invertase, diastase, catalase
Aminozuren: proline, leucine, isoleucine, asparaginezuur, glutaminezuur, fenylanaline,
threonine, alanine, arginine, glycine, lysin, serine, valine, cystine
Mineralen: kalium, natrium, calcium, fosfor, zwavel, chloor, ijzer, magnesium, sporenelementen
Vitaminen: C, B1, B2-complex, B6, H
Water  
Pollen: stuifmeelkorrels
Propolis: harsachtige stof, door de bijen verzameld op boomknoppen, in de bijenkast gebruikt als kitmiddel
 

Een heel klein beetje geschiedenis

Bijen zijn ouder dan de mens. En honing dus ook. Honing is altijd al door mensen geoogst en gebruikt, deels als voedingsmiddel, deels als medicijn. Al bij de oude Grieken en de Egyptenaren komt honing voor als geneesmiddel. Het moet voor de Egyptenaren een kostbaar en geliefd product zijn geweest, want zij gaven soms potjes honing mee aan hun doden. Ook voor het balsemen van hun doden gebruikten ze veelvuldig honing, naast propolis en was.
De Romeinen kenden het gebruik van honing en propolis als offergave, belasting, en ook als grafgift en balsem voor de doden.
Tegenwoordig wordt honing voornamelijk als voedingsmiddel gezien. Maar ook nu nog wordt het in de medische wereld vanwege zijn antiseptische werking soms gebruikt als afdekking van moeilijk genezende wonden.

Honing van de Bijenstal De Potmarge

Honing heb je in vele soorten, die allemaal verschillend smaken. Dat komt doordat de bijen steeds weer andere bloemen bezoeken, en van iedere bloem smaakt de nectar weer anders. Als bijen voornamelijk op één soort bloemen vliegen, noemen we die honing naar die bloemen, bv klaverhoning of lindebloesemhoning. Maar veel vaker verzamelen ze de honing op een heel scala van bloemen. Voorjaars- of najaarshoning smaakt dan ook heel verschillend!
Van sommige bloemen kristalliseert de honing heel snel, bijvoorbeeld koolzaadhoning. Weer andere honing blijft langer vloeibaar. Dit alles zegt niets over de kwaliteit van de honing. Honing van goeie kwaliteit is honing die voldoende is ingedampt door de bijen, en waar geen andere producten door de mens aan toegevoegd zijn. Deze honing kun je meer dan een jaar bewaren.
Honing bevat altijd pollen van de bloemen die de bijen bezocht hebben. Voor mensen met een pollenallergie kan het heilzaam zijn om honing (of ook pollen) te eten die verzameld is in de nabijheid van hun woonplek.

Nu naar de honing van de Bijenstal de Potmarge. Van welke bloemen komt deze honing?
De voorjaarshoning komt van de wilg, de esdoorn, klein hoefblad, paardebloemen, koolzaad, vergeetmijnietjes, meidoorn, kastanje en nog veel meer.
In de tweede helft van het seizoen vliegen de bijen op witte klaver, linde, distels, klimop, en wat er verder maar groeit aan nectarproducerende bloemen in tuinen en parken.

De Bijenstal De Potmarge verkoopt haar honing op Open Dagen.
Kleine potjes (250 gram) :      € 3,00
Grotere potten (450 gram):    € 5,00

Waarschuwing: Het is gevaarlijk om honing te geven aan kinderen jonger dan 1 jaar! Zij kunnen ernstige diarree ontwikkelen door de aanwezigheid van bepaalde sporen in de honing. Bij kinderen boven 1 jaar is de darmflora voldoende ontwikkeld om deze sporen goed te verwerken.